• 04:41
  • |
  • پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸
  • |
  • mail
  • |
  • map
  • |
  • map
english
paya
  • تداوم حیات در گرو حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی است .
  • بیایید هوایی پاک و آسمانی آبی را به کودکانمان هدیه کنیم .
  • تنوع زیستی،ارزشمندترین گنجینه بشری
  • با بهینه سازی مصرف ، از کاهش منابع حیاتی و آلودگی محیط زیست بکاهیم .
  • آرامش روح و روان در گرو حفاظت از محیط زیست میباشد .
  • طبیعت ما بیش از هر زمانی ، اکنون نیاز مند حفاظت است .
  • از یاد نبریم که همه ما در قبال مواهب طبیعی مسئولیم .
  • طبیعت سالم ، زندگی سالم ، اندیشه سالم .
  • تنوع زیستی بستر و زیر ساخت حیات ما را حفظ میکند.
اخبار دانشکده

در راستای برنامه‌های ویژه‌ی  هفته ملی کودک در کانون البرز

تجلیل از فعالان طرح صیانت از منابع آب و محیط زیست «طرح سفیران سبز فن آور»

هم‌زمان با هفته ملی کودک در مهرواره‌ای  با عنوان« نجات آب، نجات زندگی»،  از فعالان طرح صیانت از آب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، طرح کشوری«صیانت از آب» ،  حدود یک سال است که  با همکاری  معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده‌ی محیط زیست و اداره کل محیط زیست، ، آکادمی فرنیا و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز،  در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود و نوجوانان طی این طرح در قالب برنامه نویسی اسکرچ با شیوه غیر مستقیم آموزش‌های مرتبط با  صیانت از منابع آب و  محیط زیست را فرا گرفته و  به هم سن و سالان خود صیانت از محیط زیست وبه ویژه منابع آبی را آموزش می‌دهند.

قاسم سلیمانی، مدیر کل کانون البرز در خصوص هدف از برگزاری این مهرواره و مشارکت در طرح صیانت از آب گفت: ما در کانون اعتقاد داریم که کودکان و نوجوانان قابل تغییر هستند و باید آن‌ها را به سمت حفاظت از ارزش‌ها سوق دهیم، بنابراین از آن جایی که می‌دانیم  بچه‌ها به ویژه در سنین نوجوانی تحت تاثیر گروه هم‌سالان خود هستند، سعی کرده‌ایم که در بیشتر برنامه‌ها ابتدا آموزش‌ها را به شکل غیر مستقیم و در قالب بازی و سرگرمی و سایر فعالیت‌های جذاب، به نوجوانان ارائه داده و سپس از طریق آن‌ها به هم‌سالانشان منتقل شود؛ بنابر این در حوزه‌ی مهارت‌های زندگی نگاه ویژه‌ای نیز به محیط زیست و منابع آبی داشته و با مشارکت در این فعالیت‌ها سعی کردیم توجه کودکان و نوجوانان را به «آب» به عنوان یکی از ارزشمندترین عناصر طبیعی جلب کرده و از حاصل  این توجه ویژه فرصتی را برای تربیت صحیح و آموزش درست نسل فردا فراهم کنیم تا این آینده‌سازان یاد بگیرند از ارزش‌های زندگیشان، بیشتر محافظت کنند.

محمدرضا فرزانه، مجری طرح صیانت از آب و محیط زیست و مشاور رییس دانشکده‌ی محیط زیست، بزرگ‌ترین افتخار این پروژه را انتخاب شیوه‌ی آموزشی غیر مستقیم آن می‌داند و می‌گوید این برنامه سعی کرده است تا در قالب بازی و ساخت انیمیشن و خلق اثر هنری، کودکان و نوجوانان را با محیط زیست و منابع آبی و نحوه‌ی نگهداری آن‌ آشنا کند.

این عضو هیئت علمی با تشکر از تلاش‌های مدیرکل و همکاران کانون استان البرز، می‌گوید ما در ابتدا سعی کردیم که مدرسان اسکرچ را آموزش دهیم و در ادامه با تعیین رابطان صیانت از آب که مربیان کانون بودند، بین آن‌ها و مدرسان و اعضا ارتباط خوبی ایجاد شد و در آخربه آثارتولیدی بسیار خوبی منجر شد و خوشحالیم که  اعضای مشارکت کننده در این پروژه، می توانند بستری برای درآمدزایی در حوزه‌ی تولید محتوای چند رسانه‌ای پیدا کنند.

فرزانه افزود: فرزندان ما با این رویکرد نه تنها مبنای کسب و کار آینده‌ی خود را با توجه به پیشرفت‌های روز و بین‌الملل، ایجاد می‌کنند، بلکه با ساختن این پروژه‌ها در حوزه‌ی پرورشی و تربیتی نیز رشد چشم‌گیری خواهند داشت.

گفتنی است کودکان و نوجوانان در دوره های ویژه آموزش اسکرچ شرکت می‌کنند و برخی از این نوجوانان به مرحله دریافت گواهینامه مدرسی می‌رسند که خود به سایر نوجوانان هم سن و سالشان آموزش می‌دهند.

امروز همزمان با ششمین روز از هفته‌ی ملی کودک و در قالب «مهرواره نجات آب، نجات زندگی» از اولین وب سایت آموزش اسکرچ محیط زیستی(scratch-env.com) برای اولین مرتبه در سطح بین المللی رونمایی شد و الهه غفرانی به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت فرنیا این نرم افزار آموزشی  را کمک به خود، کمک به خانواده، هم‌نوع و محیط زیست معرفی کرد.

در این مهرواره ویژه برنامه‌های مختلفی از جمله اجرای نمایش عروسکی، پخش انیمیشن‌های برگزیده، کلیپ مراحل کلی آموزش اسکرچ در مراکز کانون تا تولید اثر، استنداپ کمدی و سرود اجرا شد .

در این ویژه برنامه هم‌چنین از ۲۸ نفر از مدرسان، ۳۵ نفر از اعضا کانون از بین ۲۰۰۰ اثر تولید شده در بین دانش‌آموزان استان و ۱۰۰ نفز اعضای کانون که در کارگاه ها شرکت داشتند و رابطان این طرح، تجلیل شد.

گفتنی است «تسنیم کردی»، عضو نوجوان مرکز شماره ۳ کانون کرج توانست رتبه برگزیده‌ی این طرح را از آن خود کند؛ دو گروه جداگانه از مرکز هشتگرد کانون استان متشکل از (یاسین فلاح عسگری، محمد رجبی و علی زنجانی) و ( محمدحسین نیری، ایلیا عزتی و محمد خدایی) مشترکا رتبه‌ی دوم را از آن خود کردند و گروه( مهدیه و مهللا طهماسبی) از مرکز شماره ۱ کانون کرج و گروه (محمدطاها صادقی، محمدمهدی میرزایی، طاها ملازاده ویوسف طوفان‌پور) مشترکا عنوان سوم این طرح را از آن خود کردند.

این مهرواره صبح روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۱۰ تا ۱۲/۳۰ در سالن همایش‌های مرکز مجتمع کانون کرج، با حضور جمعی از مسوولان استانی و مدیر کل و کارشناسان کانون برگزار شد. 

اولین جشنواره استانی برنامه صیانت از منابع آب و محیط زبست با تعامل دانشکده محیط زیست و کانون پرورش فکری استان البرز در تاریخ 18 مهر1397 برگزار خواهد شد.

آقای دکتر فرزانه دبیر این جشنواره در این خصوص اشاره داشتند:

این جشنواره با تعامل معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیطزیست، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز و آکادمی فرنیا برگزار خواهد شد و از بین دو هزار دانش آموز و دانشجو منتخب استان البرز که در طی یکسال گذشته آموزش اسکرچ محیطزیستی دیدند از 63 نفر تقدیر خواهد شد.
برگزیدگان این جشنواره در دو گروه مربیان اسکرچ محیطزیستی و کاربران اسکرچ محیطزیستی هستند و پس از طی دوره های مختلف تئوری و عملی 28 مربی برتر اسکرچ محیط زیستی و 35 کاربر برتر اسکرچ محیط زیستی انتخاب گردیدند و از آنها تقدیر خواهد شد.
تمامی مربیان و کاربران اسکرچ محیط زیستی از بین دانش آموزان و دانشجویانی هستند که در سطح پایلوت برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست آموزشهای لازم را در طی یکسال اخیر فراگرفته اند.
 ابزار اسکرچ محیطزیستی ابزار قدرتمندی است که با بهره گیری از آن میتوان با رویکرد غیر مستقیم و اثربخش آموزشهای محیط زیستی را به نسل جدید منتقل کرد.
برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیطزیست با تعامل آکادمی فرنیا بدنبال استفاده از این ابزار و کمک گرفتن از دانش آموزان و دانشجویان(بعنوان سفیران سبز) جهت آگاه سازی جامعه در خصوص چالشهای اصلی محیط زیست  میباشد.
این برنامه از سال 1397 در سطح پایلوت استان البرز اجرایی گردید و با توجه به موفقیت آمیز بودن آن، هم اکنون در سطح 8 استان کشور در حال اجرا میباشد تا مقدمات ملی شدن آن در سال 1399 فراهم گردد.
 هدفگذاری سطح میانی برنامه صیانت در شش ماه انتها سال 1398 آموزش 110هزار دانش آموز و دانشجو در 8 استان البرز کرمانشاه مرکزی گلستان هرمزگان سیستان و بلوچستان قم و تهران خواهد بود که کلیه آموزشها بصورت رایگان و از طریق وبسایت اسکرچ محیطزیستی به نشانه  scratch-env.com انجام خواهد شد.
این آموزشها بسترساز کسب و کارهای سبز در بالاترین سطح فن آوری در کشور خواهد شد و با رویکردی غیر مستقیم و اثربخش مفاهیم بنیادی محیط زیستی را به نسل جدید منتقل خواهد کرد و با کمک دانش آموزان و دانشجویان میتوان به آگاهی سازی جامعه امیدوار بود.
 
​کارگاه آموزشی نمازشناسی برگزار شد

در ادامه سلسله کارگاه‌های آموزشی دانشکده محیط‌زیست و به منظور تقویت مبانی اعتقادی کارکنان کارگاه آموزشی نمازشناسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده محیط‌زیست، این کارگاه با حضور حجه‌السلام والمسلمین فیاض نماینده نهاد ولی فقیه در دانشکده، دکتر گشتاسب معاون دانشکده و جمعی از اعضای هیات علمی و کارکنان در سالن جلسات دانشکده محیط زیست برگزار شد.

در این کارگاه حجه‌السلام و المسلمین حیدری (مدرس کارگاه) ضمن اشاره به اهمیت نماز به عنوان رکن اصلی دین گفت: شالوده اصلی نماز اعتقاد به ولایت است و نماز از پایه‌های اعتقادی تشیع به شمار می‌رود.
ایشان افزود: هدایت و صبر در برابر مشکلات،دوری از گناه و تقویت تقوا از جمله تاثیرات نماز است. نماز تطهیر روح و جسم آدمی از پلیدی‌ها و نجاسات را در پی دارد.

جایگاه و فلسفه نماز، تاثیر نماز بر زندگی فردی و اجتماعی افراد، شیوه‌های ترویج این فرضیه الهی در خانواده و جامعه و تبعات سبک شمردن نماز از دیگر مباحثی بود که در این کارگاه مطرح شد.

در پایان این کارگاه آموزشی، دکتر حمامی به نمایندگی از حاضران در دوره، سوالاتی را پیرامون موضوع کارگاه مطرح نمود که حجه‌السلام و المسلمین حیدری به این سوالات پاسخ دادند.

محرم محیطزیستی در دانشکده محیط زیست 

جمعی از کارکنان دانشکده محیط‌زیست، در دهه محرم اقدام به پاکسازی فضای فیزیکی این مرکز علمی کردند. 

به گزارش روابط عمومی، در این برنامه که با حضور اعضای هیات‌علمی، مدیران، کارشناسان و کارکنان صورت گرفت، ضمن پاکسازی محیط از پسماند، برگ خشک‌شده درختان کاج نیز گردآوری شد.

برگ درخت کاج باعث قلیایی‌شدن خاک شده و از رشد گیاهان دیگر جلوگیری به عمل می‌آورد. 

گفتنی است در دهه‌محرم با همکاری نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشکده محیط‌زیست و امور فرهنگی هر روز مراسم زیارت عاشورا، نماز جماعت و روضه‌خوانی و مدیحه‌سرایی در نمازخانه این دانشکده برگزار شد.

رویکردی پایدار برای درآمدزایی سبز با پایه‌گذاری اولین اسکرچ محیط‌زیستی

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که دوران دانش‌آموزی و دانشجویی بهترین فرصتی است که آینده‌سازان در حین آموزش می‌توانند مقدمات کسب و کار خود را فراهم سازند. یکی از مهمترین موارد در خصوص انتخاب شغل آینده، مربوط به سطح پایداری مشاغل می‌باشد. تجارب بین‌المللی نشان می‌دهد که چهار عامل اصلی در انتخاب شغلی پایدار کلیدی می‌باشد رشد اقتصادی، رفاه اجتماعی، کاهش مصرف منابع پایه و کاهش تبعات محیط زیستی این چهار عامل کلیدی می‌باشد.

دکتر محمدرضا فرزانه عضو هیات‌علمی و مشاور ریاست تنها کالج دانشگاهی محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست و مجری برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست معاونت آموزش و مشارکت سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص این چهار عامل و نقش کلیدی آن در این برنامه سخن می‌گوید. محور این برنامه طرحی است که با عنوان "سفیران سبز فن آور(سفا)" نامگذاری شده است.
 
این واحدها را دانش‌آموزان و دانشجویانی تشکیل خواهند داد که از سنین پایه قدم در راهی برمی‌دارند که کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه پیشتاز هستند و در کشور ما بسترسازی بسیاری لازم است که آمار ناچیز کمی و کیفی ما در حد و شأن استعداد ایرانیان رشد کند. اولین مصداقی که در این خصوص مورد توجه قرار گرفت مرتبط با کسب و کارهایی است که در خصوص فن آوری اطلاعات مطرح می‌باشد.
کسب و کارهایی که در کشورهای توسعه یافته از طریق توسعه "انیمیشن"، "بازی کامپیوتر"، "برنامه نویسی تحت وب و موبایل"، "نرم افزارهای کاربردی" و... درآمدزایی چندین برابر نسبت به درآمد نفتی کشور ما را رقم زده است.

مزیت اصلی این قبیل درآمدزایی، وابستگی ناچیز آن به مصرف منابع پایه و سهم ناچیز و حداقلی آن در ایجاد تبعات محیط زیستی میباشد و بدین دلیل سطح پایداری بسیار متفاوتی را با کسب و کارهای عمده فعلی در کشور رقم زده است.

فرزانه چنین ذکر کرد که مطالعات و پژوهشهایی که در طی 5 سال اخیر با محوریت " توسعه پایدار منطقه ای" داشته است؛ نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی که کشورهای توسعه یافته در این مسیر موفق بوده اند،تاکید بر ترمینولوژی کودکان برنامه نویس می‌باشد. از بین آمار 40 میلیون نفری کودکان برنامه نویسی که دانشگاه MIT ارائه کرده است؛ حدود 18میلیون کودک برنامه نویس در ایالات متحده آمریکا هستند.

افغانستان 180هزار و ایران کمتر از 14هزار کودک برنامه نویس دارد و حتی نرخ رشد کودکان برنامه نویس افغانستان 4 برابر بیشتر از کل آمار کودکان برنامه نویس کشور ما می‌باشد و این مسئله نگرانی ما را برای آینده کشور دو چندان کرده است.

بدین منظور در برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست یک محور اصلی به برنامه نویسی اسکرچ معطوف گردید. پژوهش‌های انجام شده در دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیطزیست یک مرحله بصورت عمیقتر انجام شد و مشخص گردید که تمرکز بر ترمینولوژی کودکان برنامه نویس می‌تواند ابزار قدرتمندی را در اختیار ارگان‌هایی که بدنبال آموزش، پرورش و تربیت کودکان و دانش آموزان می‌باشند بگذارد.

بدین دلیل در سطح پایلوت برنامه صیانت در استان البرز و در سال 1397 با همکاری آکادمی فرنیا بعنوان تخصصی ترین مرجع برنامه نویسی اسکرچ از بین 600 دانش آموز و دانشجو منتخب استان البرز، 65 نفر انتخاب و پس از طی چندین دوره آموزشی در نهایت 31 نفر بعنوان مدرس اسکرچ انتخاب شدند. تعامل بین معاونت آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیطزیست و آکادمی فرنیا باعث گردید که برای اولین مرتبه در سطح ملی و بین المللی اصطلاح "اسکرچ محیط زیستی" مطرح و 31 مدرس اسکرچ محیط زیستی پس از طی دوره‌های تئوری آموزش برنامه نویسی(زیر نظر آکادمی فرنیا-با سابقه همکاری با ژئوپارک جهانی) و آموزشهای غیر مستقیم مبانی محیط زیستی (زیر نظر سرکار خانم دکتر نجم السادات موسوی و تیم ایشان بعنوان بهترین گروه با سوابق تالیف کتب آموزش محیط زیست به کودکان)، وارد کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز شوند.
 
"کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز بهترین و بیشترین تعامل با محیط زیست"

انتخاب کانون‌های پرورش فکری یکی از بهترین انتخاب‌هایی بود که بعلت تمرکز کانون‌ها بر رویکرد آموزش غیر مستقیم اتفاق افتاد و باعث گردید در طی مردادماه 1398 بیش از 600 عضو فعال کانون‌ها با این رویکرد آموزش محیط زیست ببینند و از این میان 100 عضو منتخب کانون‌ها و زیر نظر مدرسین اسکرچ محیط زیستی برنامه صیانت، کلید ورود کسب و کار سبز آینده خود را در دست بگیرند و به دنیایی معرفی شوند که بتوانند با 40 میلیون کودک برنامه نویسی که آمار MIT است به رقابت بپردازند. البته با افزودن سایر آمار مشخص می‌شود که  تعداد کودک برنامه نویس در دنیا بسیار فراتر از این آمار می‌باشد.
سه موفقیت اصلی برنامه صیانت در سطح پایلوت 

در شهریورماه 1398 با افزودن 27 زنگ آموزش به 11 زنگ آموزش مردادماه، تعداد دانش آموزانی که آموزشهای محیط زیستی در خصوص ضرورت توجه به کسب و کارهای سبز(با محوریت توسعه آب اندوز) را فراگرفتند به بیش از 1000 نفر در استان البرز رسیدند این آمار که تنها در طی کمتر از دو ماه اتفاق افتاد؛ به میزان 7درصد کل آمار کودکان برنامه نویسی است که از سال 2007 تا کنون برنامه نویسی اسکرچ را در کشور فراگرفته اند و حاکی از موفقیت این برنامه در سطح استان البرز می‌باشد.

فرزانه ذکر کرد که تنها به این مورد بسنده نکردیم و موفقیت دوم این برنامه را افزودن مبانی محیط زیستی در فرآیند یادگیری برنامه نویسی اسکرچ بیان کرد که باعث گردید اولین مرتبه در سطح بین المللی اصطلاح اسکرچ محیط زیستی با تعامل سازنده دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست و آکادمی فرنیا تحقق یابد. بدین دلیل این برنامه و طرح سفا بوسیله معاونت ریاست جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست بطور رسمی در اولین جشنواره ملی آب رونمایی گردید و وارد سطح میانی گردید تا در کنار استان البرز در استان‌های کرمانشاه، مرکزی، گلستان، هرمزگان، قم، سیستان و بلوچستان و تهران نیز در نیمه دوم سال 1398 اجرایی گردد تا مقدمات موفقیت سوم این برنامه که تغییر رویکرد سنتی آموزش محیط زیست به آموزش مجازی است فراهم گردد؛ رویکردی نوین که مبتنی بر فن آوری روز دنیا میباشد و نسل جدید با این رویکرد نه با اجبار، بلکه با اشتیاق مفاهیم محیط زیستی را فرا میگیرند و از سوی دیگر بجای اعتیاد به بازی های کامپیوتر بیگانه با فرهنگ، خالق بازی های محیط زیستی و بومی خواهند شد. 

رویکردی متفاوت در سطح میانی برنامه صیانت معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست که بسترساز اشتغال سبز آینده سازان در کشور خواهد شد

در سطح میانی برنامه صیانت، پس از اینکه اولین پلت فرم آموزش مجازی "اسکرچ محیط زیستی" رونمایی خواهد شد؛ بطور همزمان در 7 استان آموزش‌های مجازی مبتنی بر اولین اسکرچ محیط زیستی در دو سطح آموزش "کاربران برنامه نویسی اسکرچ" و "مدرسین اسکرچ" در نیمه دوم سال 1398 آغاز می‌گردد و از این طریق امکان فروش محتواهای آموزشی تولید شده برای جامعه هدف این برنامه فراهم خواهد شد.

تاکید این برنامه بر دو جامعه هدف اصلی می‌باشد که "دانش اموزان مدارس تیز هوشان-اعضا فعال کانونهای پرورش فکری" و "کودکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی" می‌باشد. با این رویکرد می‌توان امیدوار بود که تا انتها سال 1398 آمار کودکان برنامه نویس کشور که نسبت به سایر کودکان برنامه‌نویس دنیا مزیت و برتری محیط زیستی بودن را خواهند داشت؛ به مرز صدهزار نفر در کشور رسیده و با ملی شدن برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست می‌توان امیدوار بود آینده ای بهتر برای آینده سازان این سرزمین و محیط زیست کشور از طریق ایجاد و پایدار سازی مشاغل با رویکرد ترویج کسب و کارهای سبز ایجاد گردد. 
بین‌المللی شدن رویکرد اسکرچ محیط زیستی
قابلیت رویکرد بکارگرفته شده از منظرهای آموزشی، پژوهشی، تربیتی، ترویجی و ایجاد اشتغالهای سبز در حدی است که بتوان مشابه با افتخارات گذشتگان این مرز و بوم که در دنیا سرآمد بوده است مسیری متفاوت  از ایران آغاز گردد و با تمرکز بر رویکرد آموزش مجازی و غیر مستقیم صیانت از منابع آب و محیط زیست با ابزار اسکرچ محیط زیستی، به دنیا معرفی گردد اما تحقق این هدف با آمار نگران کننده موجود نیاز به تلاش مضاعف و روز افزون دارد که در معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست-مدیریت مشارکتهای مردمی و مسئولیتهای اجتماعی و با مشارکت دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست و آکادمی فرنیا برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ملی شدن و بین المللی شدن این رویکرد اتخاذ گردیده است.